پیدایش و رشد گروه تروریستی داعش

سیاسی - تحلیل اخبار روز

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

پیدایش و رشد گروه تروریستی داعش

ریشه اصلی شکل گیری پدیده تروریسم به صورت سازمانی و تشکیلاتی را باید در تحولات دهه آخر قرن بیستم در افغانستان دانست. زیرا با روی کارآمدن طالبان در افغانستان، القاعده در پیوند با طالبان توانست پایگاه های متعددی در سراسر افغانستان دایر کند. با حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001، شبکه زنجیره القاعده در بیش از 60 کشور جهان شکل گرفت و به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال 2003، ابومعصب-الزرقاوی رهبر کشته شده القاعده عراق، با شعار مبارزه با صلیبی های اشغالگر وارد عراق شد و عملیات انتحاری خود را در این کشور آغاز کرد.
از سال 2004، ابومعصب الزرقاوی شعبه ای با نام «جماعت توحید و جهاد» تأسیس و رهبری آنرا بر عهده گرفت و با شبکه القاعده به رهبری اسامه بن لادن بیعت کرد.

ابومصعب الزرقاوی پس از آن به عنوان نماینده شبکه القاعده در عراق یا آنچه موسوم به شبکه القاعده در منطقه بین النهرین بود مطرح شد. این گروه  (شبکه القاعده در بلادالنهرین) هنگام اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003، بیش از پیش به عنوان یک گروه جهادی ضد نیروهای آمریکایی خودنمایی کرد و شماری از جوانان عراقی برای مبارزه با نیروهای اشغالگر عراقی که در کشورشان تلاش می کردند، به آن پیوستند.

بلافاصله با افزایش نفوذ آن در عراق، به قوی ترین گروه شبه نظامی در حال جنگ، در این کشور تبدیل شدند. در سال 2006، الزرقاوی مجلس شورای مجاهدین عراق را تأسیس کرد و ریاست آن را بر عهده عبدالله رشید-البغدادی معروف به ابوعمرالبغدادی گذاشت و ابوحمزهالمهاجر را، به عنوان وزیر جنگش، برگزیده شد.

با کشته شدن ابومصعب-زرقاوری، رهبر القاعده عراق در هفتم ژوئن 2006، دولت اسلامی عراق در پانزدهم اکتبر 2006 به رهبری ابوعمرالبغدادی تشکیل شد.
در نتیجه این روند، سازمان دولت اسلامی عراق رو به اضمحلال رفت و در حاشیه بیابانها، روستاها، راه ها و صحراها گوشه گیر شدند و به استثناء چند انفجار انتحاری متفرقه طی سال های 2008 و 2011، تأثیر عملیاتی قابل ملاحظه ای نداشت، زیرا به جای اینکه هدفشان نیروهای آمریکایی یا عراقی باشد، شهروندان غیرنظامی، بازارها و تجمعات مردمی بود.
در سایه دولت اسلامی عراق، بین ابوبکرالبغدادی که امروزه امیر دولت اسلامی عراق و شام است و ابوعمر البغدادی روابط عمیقی برقرارشده بود.

تا حدی که ابوعمرالبغدادی پیش از به قتل رسیدن، وصیت کرد که ابوبکرالبغدادی به عنوان جانشین وی برای رهبری دولت اسلامی در عراق انتخاب شود. چنین اتفاقی حدود ده روز بعد از کشته شدن وی؛ مجلس دولت اسلامی در عراق تشکیل و ابوبکرالبغدادی به جانشین ابوعمرالبغدادی برگزیده شد.
در جریان تشدید شورش ها علیه دولت بشاراسد در سوریه و آغاز فعالیت گروه القاعده در این کشور تحت نام سازمان جبهه النصره و اوج گرفتن قدرت آن در اواخر سال ۲۰۱۱، ابوبکرالبغدادی به تدریج خود را در مسایل سوریه نیز وارد کرد و مسئولیت برخی از عملیات را در این کشور به عهده گرفت تا آنکه در 9 آوریل 2013، در یک پیام صوتی که شبکه شموخ الاسلام (یکی از مهمترین بلندگوهای القاعده در اینترنت) آنرا منتشر کرد، اعلام نمود گروه جبهه النصره به عنوان شاخه ای از دولت اسلامی عراق به این گروه پیوسته و از این پس سازمان تحت امر «دولت اسلامی عراق وشام» است.

از اینرو، از تمامی گروه ها خواست که با وی در این زمینه بیعت کنند. بنابراین خود را به عنوان امیر داعش معرفی کرد. اما این امیر چه کسی است؟
«ابراهیم بن عواد بن ابراهیم البدری» در سال 1971 در شهر سامرای عراق متولد شد. وی دارای نام و القاب زیادی است ازجمله؛ «علی البدر  سامرایی»، «ابودعاء»، «دکتر ابراهیم»، «الکرار»، و بالاخره ابوبکرالبغدادی است.

وی فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی بغداد است و دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکتری خود را در این دانشگاه گذراند و به عنوان معلم، استاد و داعیه مذهبی در عراق فعالیت کرد. او با فرهنگ اسلامی، علوم و فقه شرعی آشنا است و اطلاعات زیادی در علوم تاریخی دارد.

ابوبکر البغدادی در خانواده ی دارای عقاید سلفی تکفیری متولد شده است. «شیخ عواد بن ابراهیم» پدر او، از بزرگان عشیره «آل بدری» در عراق است که اصل آن به قریش باز می گردد. همچنین عموهای او از داعیه های اسلامی در عراق می باشند.
علت اصلی اینکه سرکردگان داعش، اسم "شام" را به دولت اسلامی عراق اضافه کردند، این است که شام یک اسم باستانی و عربی است که در قرون اولیه اسلامی، شامل دمشق و قلمرو پیرامونی آن بود.

انتخاب این نام با هدف داعش یعنی ایجاد خلافت اسلامی نیز تطبیق دارد. داعش معتقد است مرزهای کنونی ما بین کشورهای اسلامی که حاصل تجزیه امپراتوری عثمانی است، نتیجه موافقت نامه منعقد «سایکس ـ پیکو» بین فرانسه و بریتانیاست که ضروری است برچیده شود.

طبق این اعتقاد، مرزها باید به حالت پیش از جنگ جهانی اول بازگردند. براین اساس است که امروز داعش خواهان قلمروگشایی در لبنان، اردن، فلسطین و اسرائیل نیز می باشد و هر فرد، گروه، سازمان که داعش را قبول نداشته باشد، از سوی آن به عنوان دشمن معرفی می شود.
داعش حدود 25 درصد از مساحت سرزمین سوریه (185 هزار کیلومتر) و حدود 40 درصد از مساحت عراق (240 هزار کیلومتر)، مساحتی برابر با کشور بلژیک را به تصرف خود درآورده است.

در این بین، شهر موصل مرکز استان نینوا به عنوان مرکز اصلی داعش در عراق اعلام شده است. همچنین استان الرقه مرکز داعش در سوریه نامیده می شود و اکنون قلب تپنده آن است.
نقشه راه داعش این است که با اجرای احکام شریعت و تدارک امنیت عدالت در متصرفات خود، ضمن اینکه مقاومت مردم تحت امر را از بین ببرد، به گروه های رقیب خود نشان دهد که داعش یک دولت بر حق، مفید و کارآمد است. این ایده به خوبی در استراتژی و رسانه ای داعش منعکس می شود. بسیاری از ساکنان موصل، قبل از اینکه حکمرانی داعش را تجربه کنند با نشریه داعش به نام های اخبار دولت اسلامی و گزارش دولت اسلامی آشنا بودند. اکنون نشریه دابق با تجمیع رسانه های دیگر درصدد است که صدای واحدی را از پایتخت خلافت مخابره کند.
دابق نام نشریه رسمی داعش است. اولین شماره آن در مرداد 1393 منتشر شد که به هفت زبان انگلیسی، عربی، فرانسه، ترکی، روسی، آلمانی و اندونزیایی منتشر می شود. نشریه دابق، با تمرکز روی مفهوم بازگشت خلافت درصد القای وقوع رخدادی استراتژیک است.

مخاطبان این نشریه هم دشمنان و هم هواداران بالقوه داعش در کشورهای عربی و مسلمان اند.
اسم نشریه دابق برگرفته از منطقه ای در شمال شرق سوریه از استان حلب است. روایت شده است جنگ آخرالزمان بین مسلمانان و مسیحیان در آنجا به نتیجه خواهد رسید.

یک طرف این جنگ، دولت اسلامی تحت زعامت خلیفه اسلامی خواهد بود و طرف دیگر مسیحیان غربی که ساکن مملوک¬هایی که در سال 1516 میلادی از امپراتوری عثمانی شکست خوردند، به دست سربازان خلیفه تارومار شدند، بر می گردد. همچنین، این گروه اعلام کرده است به زودی روزنامه خلیفه دو نیز منتشر خواهد کرد. کلیه نشریات و مطالبات مربوط به داعش در چاپخانه موصل منتشر می شوند.
به طور کلی داعش خوارج عصر، فریب کار، خائن، ظالم و قاتل مسلمانان بی گناه  محسوب می شود و خلافت ابوبکر البغدادی اساساٌ باطل و غیرشرعی است.

ر.ن ـ دانشجوی کارشناسی حقوق

انتهای پیام /

قتل شبانه جوان بوکانی در جاده تفریحی کوسه + تصاویر

 

دقایقی قبل مرد جوانی با هویت معلوم در مسیر جاده کوسه بوکان به قتل رسید.

 

به گزارش کانی پرس به نقل ازمُکریان، طبق اخبار رسیده به خبرنگار مُکریان دقایقی قبل مرد جوانی با هویت معلوم به وسیله افراد ناشناس با شلیک چندین گلوله سرش در مسیر جاده تفریحی کوسه بوکان به قتل رسید.

لحظاتی پیش جسد این شخص به بیمارستان بوکان انتقال یافته است. یک مرد جوان دیگر که همراه وی بوده هم از ناحیه شکم مورد اصابت یک گلوله قرار گرفته است.

خبر دیگری از این حادثه مخابره نشده است.

 

 

 

 انتهای پیام/

شهید شدن یک حاجی پیرانشهری در حادثه تلخ رمی جمرات

 

در پی حادثه وقوع تلخ منا در مراسم حج امسال

شهید شدن یک حاجی پیرانشهری در حادثه تلخ رمی جمرات

 

 در حادثه تلخ جان باختن حجاج در مراسم رمی جمرات امسال یک حاجی پیرانشهری نیز جان خود را از دست داده است.

به گزارش کوردپیام، در حادثه جان باختن جمعی از حجاج بیت الله الحرام در منا متاسفانه تعداد زیادی از حجاج هموطنمان کشته و یا زخمی شدند که در بین اسامی کشته شده ها یک نفر پیرانشهری نیز وجود دارد.

(ا. حسینی) که در مراسم حج امسال شرکت کرده است در یک تماس تلفنی به کوردپیام گفت: حادثه جان باختن تعدادی زیادی از حاجیان در مراسم منا حادثه بسیار دردناک و تلخی بود که تا ابد از ذهن بشریت پاک نخواهد شد.

 و ی با اشاره به جان باختن تعداد زیادی از هموطنانمان در این حادثه اظهار کرد: متاسفانه در حادثه تلخ رمی جمرات تعداد زیادی از هموطنانمان نیز کشته و زخمی شده اند که در این میان یک نفر بنام " ابوبکر یوسفی" ساکن شین آباد پیرانشهر که بهمراه کاروان شهرستان مهاباد به مکه مکرمه مشرف شده بود بر اثر ازدحام بیش از حد حاجیان توان مقابله با این فشار را نداشته و جان خود را از دست داد.

حسینی در ادامه افزود: تعداد حاجیان پیرانشهری که امسال برای انجام مراسم حج به خانه خدا مشرف شده اند حدود 140 نفر می باشد و تا کنون بجز این مورد که آنهم جزء کاروان شهرستان مهاباد بوده است خوشبختانه  مورد فوتی و یا مفقودی در کاروان پیرانشهر مشاهده نشده است.

انتهای پیام /

نامه دردمندانه نوه شهيد به مسئولان

 

خواست من این است که در خبرگزاری کردپیام مشکلات ما را نشرکنید تا مسئولان و مردم از وضعیت بیماری مادرم و پدرم باخبرشوند.

به گزارش کوردپیام، نوه شهید، دلنوشته خود که کوله باری از مشکلات زندگیشان بود خطاب به مسئولان به شرح ذیل در اختیار کوردپیام قرار داد تا شاید دریچه ای باشد برای روشنایی...

بسمه تعالی

مسئول محترم خبرگزاری کردپیام پیرانشهر

احتراما اینجانب اسراء آزاده ساکن پیرانشهر و دانش آموز کلاس پنجم ابتدائی و نوه شهید معظم به استحضار عالی می رساند که در شدیدترین مشکلات و بحران اقتصادی و مالی قرار داریم که مربوط به چندین سال است؛ من الان 11 سال دارم و خانواده ام در گردابی از مشکلات غرق شده اند و همین امر باعث شده که کمتر وارد اجتماع شوم.

  مشکلات به شرح زیر است: پدرم به مدت 30 سال است بخاطر انفجار خمپاره رژیم بعثی در اطراف روستای لاون توابع پیرانشهر دچار موج گرفتگی شده است و در ضمن موج گرفتگی دچار افسردگی مزمن هم گردیده است و چند بار هم اقدام به خودکشی کرده است که در اورژانس بیمارستان بعد از شستشوی معده او از مرگ حتمی نجات یافته است.

پدرم پارسال اوایل نوروز جهت رفع مشکلات به استانداری مراجعه کرده و درخواست ملاقات حضوری با شخص استاندار را کرده است. ولی مسئولان دفتر استانداری، ملاقات پدرم با اقای استاندار را ندادند که به دلیل بیماری اعصاب و مشکلات شدید خانواده پدرم در دفتر استاندار ناامید شد و اقدام به خودکشی نموده که از طریق انتظامات استانداری و با هماهنگی اورژانس 115 به بیمارستان طالقانی منتقل گردید و بعد از شستشوی معده از مرگ او جلوگیری شد و سه روز در ان بیمارستان بستری شد تا وضعیتش بهتر و بعد مرخص شود.

پدرم یکبار در مرکز بیمارستان رازی ارومیه به مدت یک ماه بستری شد و 6 جلسه به او شوک زدند تا از افکار خودکشی بپرهیزد .

اما مشکلات مادرم: مادرم دختر شهید معظم هستند پدر او در سال 64 یا 65 درمناطق سردشت شهید شده است مادرم هنگام تولد من دچاراختلال بعد از زایمان شد اختلال او به حدی شدید شد که اگر پدرم به موقع نمیرسید خودسوزی میکرد.

بعدازآن مادرم به بیمارستان روانپزشکی منتقل شد و یک ماه چند روزی بستری شد اگرپدرم درآن زمان سرنمیرسید فاجعه ی انسانی بروز میکرد و مادرم بوسیله ی نفت و ریختن بر روی لباسها به زندگی پایان میداد.

بوسیله ی چندبسته قرص هم اقدام به خودکشی کرد. که در اورژانس پیرانشهر از مرگ او جلوگیری گردید الان هم هربار که ما مطلع میشویم که مادرم افکارخودکشی دارد زندگی روی تلخ را به ما نشان میدهد من و پدرم از بیرون رفتن محدودیت  داریم و محدودیت با به خاطرافکارخودکشی مادرم است وپ درم بخاطرمادرم دست ازهمه چیزکشیده و بشدت مراقب مادرم است بنیاد شهید پیرانشهر_سردشت و استان  در جریان  وضع ما هستند و لازم است ازمددکار و رئیس بنیاد شهید پیرانشهر و مددکاران بنیاد شهید استان و رئیس و مددکاران بنیاد شهید بخاطر روابط دوستانه و همدردی و مشاوره های بموقع تشکرکنم.

  مادرم تا الان چهارباربستری شده است و سه بار در ارومیه ویک بار در بیمارستان روزبه تهران تحت نظر روانپزشکان بوده است زندگی بسیارسخت و پر عذابی دارم از امکانات اولیه به دلیل فقرمحروم هستم موقعی که به پدرم نگاه میکنم از روی صورتش معلوم است که هزاران بار آرزوی مرگ میکند من فکر کنم هیچ پدری مثل پدرمن سختی نکشیده است.

پدرم با این اوضاع دگرگون شده شبها تا پاسی ازشب بیدار است وبا خود و مشکلات مالی و جانبازی و مادرم خلوت میکند آخرین بار مشخص گردید که مادرم ضمن افسردگی مزمن دارای اختلال دو قطبی می باشد پدرم به تهران مراجعه تا حداقل ازبارفشا رروحی و روانی ما کاسته شود.

درمجلس شورای اسلامی پنج نماینده با نامه ای به آقا شهیدی معادن رئیس جمهورسازمان شهید مکاتبه و از وی تقاضای برقراری مستمری برای پدرم کرده اند ولی تا الان این امر میسر نشده است سپاه پاسداران و نیروی انتظامی هم جانبازی پدرم را با تحقیقات و بررسی های لازم تائید کرده اند که لازم است از هر دو نیروی انتظامی و سپاه پاسداران به دلیل نوع برخورد خوب و همدردی تشکر و قدردانی کنم  مشکل پرونده ی جانبازی پدرم بدلیل نداشتن صورت صانحه همزمان می باشد ولی آن زمان پدرم تنها 10ساله بوده و آن زمان بدلیل بمباران رژیم بعثی عراق مردم ترس ورعب داشتند ولی به فکرجمع اوری مدارک نبوده و بیمارستان پیرانشهر آن زمان تنها درمانگاه سربازی بوده است.

بخاطرمشکلات مالی لازم است بگویم در رمضان امسال بمدت یک هفته ما توان خرید نان رانداشتیم بخاطرمشکلات شدید اقتصادی وانتشارآن درروزنامه جامعه کردستان خانواده ی ما برخود واجب  دانستند که ازخبرنگارعزیزآقای کاوان عزیزکه برای جامعه ی کردستان قلم میزنند تشکرکنم ازمدیرمسئول آن روزنامه وسردیبرمحترم آقای حوریان نیزتشکرکنم.

لازم است ازهمدردی ونوع کمک بشردوستانه ریاست محترم هلال احمرشهرستان سردشت نیز تشکر کنم او با سخاوت و با مهربانی با ما برخورد کرد و حتی مقداری از وسایل برای ما جهت کمک ارسال نمودند که جای تشکر و قدردانی میباشد برای حفظ سلامتی و طول عمر این عزیزان از خداوند منان آرزوی سلامتی و طول عمربا عزت میطلبم  ازشما بزرگوار هم زحمت کشیدید وبه درددل ما گوش کردید نهایت تشکررادارم.

خواست من این است که درخبرگزاری کردپیام مشکلات ما را نشرکنید تامسئولان و مردم از وضعیت بیماری مادرم و پدرم باخبرشوند وحتی احتمال دارد اگربه این شیوه زندگی ما ادامه یابد احتمال دارد بخاطرنداشتن وسایل وامکانات اولیه مدرسه والدین من  نتوانند من را به مدرسه بفرستند ومن ازمدرسه محروم وترک تحصیل کنم.؟
 

 

انتهای پیام /

فضای مجازی - فیس بوک

فضای مجازی و کارکردهای آن

وبگاه «فیس بوک» از شبکه‌های اجتماعی مجازی است که به‌واسطه اطلاعات دریافتی از کاربران، می‌توان با دوستانی که دارای حساب کاربری در فیس بوک هستند عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت. وبگاه فیس بوک که هم اکنون به‌طور رایگان در اختیار مردم جهان است، بیش از یک میلیارد نفر کاربر دارد، در حال حاضر به 40 زبان، قابل دسترس بوده و 70 درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند.
این میزان گسترش کاربری فیس بوک در دنیا ناشی از این سیاست کلان هیئت حاکمه ایالات متحده است که آمریکا باید از طریق تمرکز روی فضای مجازی و موبایل‌ها در راستای استیلای خود در دنیا تلاش کند؛ لذا بر اساس سیاست یادشده، کمی بعد از قدم گذاشتن شبکه اجتماعی فیس بوک به فضای مجازی ایران، در کمتر از 5 سال، رتبه کاربری آن به زیر 10 رسید. این در حالی است که پیش از آن، سایت‌های زیادی، ازجمله بلاگ سرویس‌هایی چون پرشین بلاگ و بلاگفا، شروع به فعالیت کرده و بر اساس فعالیت فزاینده ایرانیان در آنها، رتبه برتر تولید محتوا در وبلاگ‌ها در سراسر جهان از آن ایران شده بود؛ بنابراین رشد سریع و بی‌سابقه عضویت ایرانیان در فیس بوک بر اساس برنامه مشخص و آماده سازی بسترهای حضور در آن بوده است.
نقش‌آفرینی جدی و غیرقابل انکار فیس بوک و بسترسازی برای شکل‌دهی به فعالیت‌های سرویس‌های جاسوسی و معاندان در جریان فتنه عمیق سال 1388 و اظهارات بی‌پرده سیاست‌مداران آمریکایی در خصوص پشتیبانی سایبری از فتنه، باعث اثبات گمانه‌های پیشین شد. فیلترینگ این شبکه اجتماعی در ایران، بدیهی‌ترین واکنش در قبال اقدامات فیس بوک بود که باعث افت جایگاه و رتبه بندی آن در ایران شد، اما از دیگرسو فعالیت‌های جدی و پردامنه آمریکایی‌ها برای ایجاد دسترسی به سایت‌های فیلترشده ازجمله فیس بوک و اختصاص بودجه‌های کلان میلیون دلاری به آن، جابه‌جایی پیاپی در رتبه فیس بوک و دیگر سایت‌های فیلترشده را موجب شد. خاطرنشان می‌سازد هرگاه سیاست‌های کنترل دسترسی غیرمجاز به پروتکل‌های VPN و فیلترشکن جدی گرفته شده، استفاده از فیس بوک و سایر وبگاه‌های فیلترشده به‌شدت کاهش یافته است تا جایی که رتبه فیس بوک از 140 در بهمن 91 به 340 در فروردین 92 رسید.
این شبکه اجتماعی محملی مناسب و بی‌بدیل برای شکل‌دهی به رفتارهای ضدقانون، ضددین و ضدعرف بوده و شبکه‌های شکل‌یافته، بر اساس مناسبت‌های مختلف در فیس بوک، به‌سادگی فعالیت خود را تعطیل نکرده و تلاش می‌کنند تا کاربران شبکه را نسبت به هر رویدادی تهییج و وادار به کنش کنند. حال اگر این جریان‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... باشند، دائماً مانند آتش زیر خاکستر آماده بهره برداری سوء خواهند بود.
البته لازم است به این نکته توجه جدی شود که تأثیر و تأثرات فیس بوک با دیگر رسانه‌های اجتماعی و فضای واقعی جامعه بالاست؛ از این رو، فیس بوک را نباید نوعی رسانه بسته و خویش‌بسنده انگاشت که همچون شبه‌جزیره‌ای در درون اقیانوس فضای مجازی به سر می‌برد. تبادل مذکورِ فیس بوک با فضای واقعی جامعه و بهره برداری چندمنظوره جریان‌های مختلف معارض فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... از آن، عملاً این شبکه اجتماعی را به اقیانوسی از محتواهای درهم تنیده، مختلط و غیررسمی بدل کرده که دسته بندی و تحلیل محتوای آن را دچار سختی و صعوبت بسیاری می‌کند.

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد