پیدایش و رشد گروه تروریستی داعش

سیاسی - تحلیل اخبار روز

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

پیدایش و رشد گروه تروریستی داعش

ریشه اصلی شکل گیری پدیده تروریسم به صورت سازمانی و تشکیلاتی را باید در تحولات دهه آخر قرن بیستم در افغانستان دانست. زیرا با روی کارآمدن طالبان در افغانستان، القاعده در پیوند با طالبان توانست پایگاه های متعددی در سراسر افغانستان دایر کند. با حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001، شبکه زنجیره القاعده در بیش از 60 کشور جهان شکل گرفت و به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال 2003، ابومعصب-الزرقاوی رهبر کشته شده القاعده عراق، با شعار مبارزه با صلیبی های اشغالگر وارد عراق شد و عملیات انتحاری خود را در این کشور آغاز کرد.
از سال 2004، ابومعصب الزرقاوی شعبه ای با نام «جماعت توحید و جهاد» تأسیس و رهبری آنرا بر عهده گرفت و با شبکه القاعده به رهبری اسامه بن لادن بیعت کرد.

ابومصعب الزرقاوی پس از آن به عنوان نماینده شبکه القاعده در عراق یا آنچه موسوم به شبکه القاعده در منطقه بین النهرین بود مطرح شد. این گروه  (شبکه القاعده در بلادالنهرین) هنگام اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003، بیش از پیش به عنوان یک گروه جهادی ضد نیروهای آمریکایی خودنمایی کرد و شماری از جوانان عراقی برای مبارزه با نیروهای اشغالگر عراقی که در کشورشان تلاش می کردند، به آن پیوستند.

بلافاصله با افزایش نفوذ آن در عراق، به قوی ترین گروه شبه نظامی در حال جنگ، در این کشور تبدیل شدند. در سال 2006، الزرقاوی مجلس شورای مجاهدین عراق را تأسیس کرد و ریاست آن را بر عهده عبدالله رشید-البغدادی معروف به ابوعمرالبغدادی گذاشت و ابوحمزهالمهاجر را، به عنوان وزیر جنگش، برگزیده شد.

با کشته شدن ابومصعب-زرقاوری، رهبر القاعده عراق در هفتم ژوئن 2006، دولت اسلامی عراق در پانزدهم اکتبر 2006 به رهبری ابوعمرالبغدادی تشکیل شد.
در نتیجه این روند، سازمان دولت اسلامی عراق رو به اضمحلال رفت و در حاشیه بیابانها، روستاها، راه ها و صحراها گوشه گیر شدند و به استثناء چند انفجار انتحاری متفرقه طی سال های 2008 و 2011، تأثیر عملیاتی قابل ملاحظه ای نداشت، زیرا به جای اینکه هدفشان نیروهای آمریکایی یا عراقی باشد، شهروندان غیرنظامی، بازارها و تجمعات مردمی بود.
در سایه دولت اسلامی عراق، بین ابوبکرالبغدادی که امروزه امیر دولت اسلامی عراق و شام است و ابوعمر البغدادی روابط عمیقی برقرارشده بود.

تا حدی که ابوعمرالبغدادی پیش از به قتل رسیدن، وصیت کرد که ابوبکرالبغدادی به عنوان جانشین وی برای رهبری دولت اسلامی در عراق انتخاب شود. چنین اتفاقی حدود ده روز بعد از کشته شدن وی؛ مجلس دولت اسلامی در عراق تشکیل و ابوبکرالبغدادی به جانشین ابوعمرالبغدادی برگزیده شد.
در جریان تشدید شورش ها علیه دولت بشاراسد در سوریه و آغاز فعالیت گروه القاعده در این کشور تحت نام سازمان جبهه النصره و اوج گرفتن قدرت آن در اواخر سال ۲۰۱۱، ابوبکرالبغدادی به تدریج خود را در مسایل سوریه نیز وارد کرد و مسئولیت برخی از عملیات را در این کشور به عهده گرفت تا آنکه در 9 آوریل 2013، در یک پیام صوتی که شبکه شموخ الاسلام (یکی از مهمترین بلندگوهای القاعده در اینترنت) آنرا منتشر کرد، اعلام نمود گروه جبهه النصره به عنوان شاخه ای از دولت اسلامی عراق به این گروه پیوسته و از این پس سازمان تحت امر «دولت اسلامی عراق وشام» است.

از اینرو، از تمامی گروه ها خواست که با وی در این زمینه بیعت کنند. بنابراین خود را به عنوان امیر داعش معرفی کرد. اما این امیر چه کسی است؟
«ابراهیم بن عواد بن ابراهیم البدری» در سال 1971 در شهر سامرای عراق متولد شد. وی دارای نام و القاب زیادی است ازجمله؛ «علی البدر  سامرایی»، «ابودعاء»، «دکتر ابراهیم»، «الکرار»، و بالاخره ابوبکرالبغدادی است.

وی فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی بغداد است و دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکتری خود را در این دانشگاه گذراند و به عنوان معلم، استاد و داعیه مذهبی در عراق فعالیت کرد. او با فرهنگ اسلامی، علوم و فقه شرعی آشنا است و اطلاعات زیادی در علوم تاریخی دارد.

ابوبکر البغدادی در خانواده ی دارای عقاید سلفی تکفیری متولد شده است. «شیخ عواد بن ابراهیم» پدر او، از بزرگان عشیره «آل بدری» در عراق است که اصل آن به قریش باز می گردد. همچنین عموهای او از داعیه های اسلامی در عراق می باشند.
علت اصلی اینکه سرکردگان داعش، اسم "شام" را به دولت اسلامی عراق اضافه کردند، این است که شام یک اسم باستانی و عربی است که در قرون اولیه اسلامی، شامل دمشق و قلمرو پیرامونی آن بود.

انتخاب این نام با هدف داعش یعنی ایجاد خلافت اسلامی نیز تطبیق دارد. داعش معتقد است مرزهای کنونی ما بین کشورهای اسلامی که حاصل تجزیه امپراتوری عثمانی است، نتیجه موافقت نامه منعقد «سایکس ـ پیکو» بین فرانسه و بریتانیاست که ضروری است برچیده شود.

طبق این اعتقاد، مرزها باید به حالت پیش از جنگ جهانی اول بازگردند. براین اساس است که امروز داعش خواهان قلمروگشایی در لبنان، اردن، فلسطین و اسرائیل نیز می باشد و هر فرد، گروه، سازمان که داعش را قبول نداشته باشد، از سوی آن به عنوان دشمن معرفی می شود.
داعش حدود 25 درصد از مساحت سرزمین سوریه (185 هزار کیلومتر) و حدود 40 درصد از مساحت عراق (240 هزار کیلومتر)، مساحتی برابر با کشور بلژیک را به تصرف خود درآورده است.

در این بین، شهر موصل مرکز استان نینوا به عنوان مرکز اصلی داعش در عراق اعلام شده است. همچنین استان الرقه مرکز داعش در سوریه نامیده می شود و اکنون قلب تپنده آن است.
نقشه راه داعش این است که با اجرای احکام شریعت و تدارک امنیت عدالت در متصرفات خود، ضمن اینکه مقاومت مردم تحت امر را از بین ببرد، به گروه های رقیب خود نشان دهد که داعش یک دولت بر حق، مفید و کارآمد است. این ایده به خوبی در استراتژی و رسانه ای داعش منعکس می شود. بسیاری از ساکنان موصل، قبل از اینکه حکمرانی داعش را تجربه کنند با نشریه داعش به نام های اخبار دولت اسلامی و گزارش دولت اسلامی آشنا بودند. اکنون نشریه دابق با تجمیع رسانه های دیگر درصدد است که صدای واحدی را از پایتخت خلافت مخابره کند.
دابق نام نشریه رسمی داعش است. اولین شماره آن در مرداد 1393 منتشر شد که به هفت زبان انگلیسی، عربی، فرانسه، ترکی، روسی، آلمانی و اندونزیایی منتشر می شود. نشریه دابق، با تمرکز روی مفهوم بازگشت خلافت درصد القای وقوع رخدادی استراتژیک است.

مخاطبان این نشریه هم دشمنان و هم هواداران بالقوه داعش در کشورهای عربی و مسلمان اند.
اسم نشریه دابق برگرفته از منطقه ای در شمال شرق سوریه از استان حلب است. روایت شده است جنگ آخرالزمان بین مسلمانان و مسیحیان در آنجا به نتیجه خواهد رسید.

یک طرف این جنگ، دولت اسلامی تحت زعامت خلیفه اسلامی خواهد بود و طرف دیگر مسیحیان غربی که ساکن مملوک¬هایی که در سال 1516 میلادی از امپراتوری عثمانی شکست خوردند، به دست سربازان خلیفه تارومار شدند، بر می گردد. همچنین، این گروه اعلام کرده است به زودی روزنامه خلیفه دو نیز منتشر خواهد کرد. کلیه نشریات و مطالبات مربوط به داعش در چاپخانه موصل منتشر می شوند.
به طور کلی داعش خوارج عصر، فریب کار، خائن، ظالم و قاتل مسلمانان بی گناه  محسوب می شود و خلافت ابوبکر البغدادی اساساٌ باطل و غیرشرعی است.

ر.ن ـ دانشجوی کارشناسی حقوق

انتهای پیام /

درس حقوق جزای عمومی 2

 

 

درس حقوق جزای عمومی 2

 

استاد :

جناب آقای دکتر خداکرمی

گرد آورنده :  خانمها

مهناز میراخوری

فرشته شجاعی کجوری

سولماز قباخلو

نیمسال تحصیلی دوم 91-90

دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار

 

 

 

منبع درس

قانون مجازات اسلامی

جلد دوم حقوق جزای عمومی  نوشته دکتر محمد علی اردبیلی

صفحه 114- 17

درس کلاس

آدرس وبلاگ

n-khodakarami blogfa.com

 

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد